Algemene Voorwaarden

Versie: 2025

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen en overeenkomsten tussen Tea Unlimited | De Theefabriek, gevestigd aan Hoofdstraat 15–25, 9973 PD Houwerzijl (KvK 02046427), en zakelijke afnemers (hierna: “klant”).


1. Toepasselijkheid

1.1 Deze voorwaarden gelden voor alle verkopen en leveringen aan zakelijke klanten (B2B), zowel via de webwinkel als via e-mail, telefoon of andere kanalen.
1.2 Afwijkingen zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen.
1.3 De Theefabriek behoudt zich het recht voor aanbiedingen of bestellingen te weigeren.


2. Aanbod & beschikbaarheid

2.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend en gedaan onder voorbehoud van beschikbaarheid.
2.2 Bestellingen zijn pas bindend na bevestiging door De Theefabriek.
2.3 Bij onvoldoende voorraad mag De Theefabriek, in overleg met de klant:

  • (gedeeltelijk) leveren,
  • een restlevering/backorder aanhouden, of
  • (gedeeltelijk) crediteren/restitueren.

2.4 Prijzen kunnen verschillen per productbatch in verband met marktontwikkelingen en oogstschommelingen.


3. Natuurlijke variaties (thee, kruiden, specerijen en vruchten)

3.1 De klant erkent dat producten van natuurlijke oorsprong variaties kunnen vertonen in kleur, geur, smaak en structuur.
3.2 Indien De Theefabriek visuele variaties constateert, wordt de productfoto in de webwinkel zo mogelijk geactualiseerd.
3.3 Dergelijke variaties gelden niet als tekortkoming en geven geen recht op korting of retour, tenzij sprake is van een aantoonbaar kwaliteitsprobleem.


4. Private label

4.1 Recepten, melanges of mengvoorschriften die door de klant worden aangeleverd, worden vertrouwelijk behandeld en uitsluitend gebruikt voor het vervaardigen van de betreffende productie(s).
4.2 De klant is verantwoordelijk voor correcte etikettering, ingrediëntendeclaratie, allergeneninformatie en overige wettelijke vereisten van producten die onder eigen merk worden verkocht, tenzij anders overeengekomen.


5. Levering en transport

5.1 Leveringen vinden plaats op het door de klant opgegeven adres.
5.2 Het risico van beschadiging of verlies gaat over op de klant op het moment van overdracht aan de vervoerder, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
5.3 Eventuele extra kosten bij mislukte levering (bijv. verkeerd adres) zijn voor rekening van de klant.
5.4 De klant dient zendingen binnen 24 uur na ontvangst te controleren op schade of afwijkingen en deze schriftelijk (per e-mail) te melden.


6. Keuring & reclamaties

6.1 De klant dient geleverde producten binnen een redelijke termijn te keuren op hoeveelheid, kwaliteit en specificaties.
6.2 Klachten omtrent kwaliteit, inhoud of verpakking dienen binnen 24 uur na ontvangst gemeld te worden.
6.3 Klachten over facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden gemeld.
6.4 Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.


7. Betaling

7.1 Bestellingen dienen standaard vooruitbetaald te worden.
7.2 Na drie volledig vooruitbetaalde bestellingen kan De Theefabriek de klant — uitsluitend na beoordeling — toestaan om op factuur te betalen.
7.3 Betaling op factuur kent de volgende voorwaarden:

  • betalingstermijn: 30 dagen;
  • toeslag: 5% op het factuurbedrag;
  • bij de eerste aanmaning vervalt de mogelijkheid tot betaling op factuur automatisch.

7.4 Andere betaalopties kunnen toeslagen bevatten, welke tijdens het bestellen worden getoond.
7.5 Bij overschrijding van de betalingstermijn:

  • is de klant zonder ingebrekestelling in verzuim;
  • wordt wettelijke handelsrente verschuldigd;
  • worden alle buitengerechtelijke incassokosten volledig doorbelast.

8. Retouren

8.1 Retourzendingen worden uitsluitend geaccepteerd na voorafgaande schriftelijke toestemming van De Theefabriek, en alleen wanneer de retouraanvraag binnen 14 dagen na levering is ingediend. Na deze termijn worden retouren niet meer in behandeling genomen in verband met kwaliteits- en houdbaarheidsrisico’s. Geaccepteerde retouren dienen daarna binnen 14 dagen daadwerkelijk te worden geretourneerd.

8.2 Voedingsmiddelen, thee, kruiden, specerijen en vruchten kunnen alleen worden geretourneerd indien de originele, door De Theefabriek aangebrachte seal volledig intact is en de verpakking zich in ongeopende, onbeschadigde en verkoopbare staat bevindt.

8.3 Producten waarvan de verpakking is geopend, beschadigd of waarvan de seal (gedeeltelijk of volledig) is verbroken, worden niet retour genomen, tenzij sprake is van een aantoonbaar kwaliteits- of leveringsgebrek dat door De Theefabriek is bevestigd.

8.4 Aangezien het merendeel van onze producten op bestelling wordt samengesteld, gemengd of verpakt, behoudt De Theefabriek zich het recht voor om een retouraanvraag te weigeren indien deze disproportioneel is of leidt tot buitensporige kosten of waardeverlies.

8.5 In situaties waarin De Theefabriek retourzending toestaat voor producten die per bestelling worden gemaakt of verpakt, kan een restocking fee (vergoeding voor handling-, verpakkings- en verwerkingskosten) in rekening worden gebracht. De hoogte hiervan wordt vooraf gecommuniceerd.

8.6 Private label melanges, maatwerkproducten, producten vervaardigd op basis van door de klant aangeleverde recepten of specificaties, en monsters zijn altijd uitgesloten van retour.

8.7 De kosten en het risico van retourzending zijn voor rekening van de klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bijvoorbeeld omdat er een kwaliteitsprobleem is vastgesteld.


9. Garantie & aansprakelijkheid

9.1 De Theefabriek garandeert dat producten voldoen aan de specificaties zoals vermeld op de factuur of productpagina.
9.2 De aansprakelijkheid is altijd beperkt tot het factuurbedrag van het betreffende product.
9.3 De Theefabriek is niet aansprakelijk voor:

  • gevolgschade;
  • winstderving;
  • schade door onjuist gebruik of opslag;
  • fouten in door de klant aangeleverde recepturen of gegevens;
  • schade die ontstaat door doorverkoop of verwerking door de klant.

9.4 Adviezen over gebruik, melanges of toepassingen zijn vrijblijvend en vormen geen garantie.


10. Eigendomsvoorbehoud

10.1 Alle geleverde goederen blijven eigendom van De Theefabriek totdat de klant alle verplichtingen volledig heeft voldaan.
10.2 Zolang het eigendom niet is overgegaan:

  • mag de klant goederen niet verpanden;
  • mag de klant goederen niet doorverkopen, tenzij in het kader van normaal zakelijk gebruik.

11. Overmacht

11.1 De Theefabriek is niet aansprakelijk voor vertraging of tekortkomingen door omstandigheden buiten haar invloedssfeer, waaronder maar niet beperkt tot: importvertragingen, grondstoftekorten, havensluitingen, transportproblemen of overheidsmaatregelen.


12. Toepasselijk recht

12.1 Op alle overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
12.2 De bevoegde rechter te Groningen is bij uitsluiting bevoegd.
12.3 Het Weens Koopverdrag is uitgesloten.